tirsdag 2. november 2010

Spor er gøy

På lørdag etter jobb tok jeg turen opp i Bymarka for å legge ut blodspor. Det ble et langt, vanskelig spor og et litt kortere, lettere spor. Så fikk sporene ligge over natten før vi skulle gå på søndag.

Azarel har hatt en tendens til å slurve når sporene blir for enkle, kutter svinger o.l, så i det siste har sporene fått ligge over natten for å gjøre det vanskeligere. Og det ser ut som det virker.

Så på søndag var vi klare for å finne griselabbene (har brukt griselabber i mangel på vilt-føtter).
Azarel startet veldig bra på det første sporet. Han ble litt forvirret der jeg hadde lagt blod-opphold, men tok seg fint inn igjen. Så gikk sporet gjennom en myr, og ute i myra var det en liten "tue" hvor jeg hadde lagt inn et nytt blod-opphold. Der rotet han ganske mye. Flere ganger frem og tilbake, og et par runder rundt "tua." Men han fant etter hvert ut hvor sporet gikk videre, og da var det full konsentrasjon helt til han fant sporslutten.

Det andre sporet var i veldig kupert terreng. Igjen startet han veldig bra. Litt forvirring i blod-oppholdet, men også her tok han seg veldig bra inn igjen. En liten stopp der sporet gikk over en liten bekk, som om han tenkte "mamma, skal vi virkelig over bekken?" Men det tok ikke mange sekundene før han var over bekken og på full fart videre. Igjen litt forvirring i blod-oppholdet. En liten runde rundt, og tilbake for å sjekke hvor vi kom fra, men her fant han riktig spor igjen ganske fort. Gikk vinklene veldig bra og fant griselabben her også. Flinke gutten! :-)

Tror det ble litt i vanskeligste laget i helgen, så neste gang får jeg gjøre blod-oppholdene litt kortere og så trene oss fremover. Men det ser ut som han synes det er veldig gøy. Halen i været og snuten i bakken, og jeg hører hvordan han bruker nesen. ;-)

Og i går fikk jeg elg-føttene jeg har ventet på. Litt større enn beregnet da... Ser ut som jeg har fått med halve beinet på 8 føtter (har vel nok til flere år fremover)... Det kan jo bli litt problematisk når elg-føttene er nesten like store som hunden... Hehe. Så i kveld må jeg finne frem sagen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar